LEGO er altid en god idé

Nogle gange kan jeg godt blive misundelig på gode idéer. Ikke fordi de er succesfulde – jo også det – men fordi de gode ideer, altså de rigtig gode ideer er med til at sætte Danmark på verdenskortet. En af de idéer som jeg godt kunne tænke mig at have fundet på var LEGO klodsen.

LEGO - en god idéLEGO familien tjener milliarder på hvad der i starten bare var gule mænd og byggeklodser af plastik. Og det er i sig selv misundelsesværdigt.

Men også ting som at et dansk legetøjs mærke har sine egne forlystelsesparker i Floria, Californien, England og Malaysia.

Men det er jo ikke altid gået lige godt for LEGO. Der var et tidspunkt hvor salget af klodser faldt ret meget og det var svært at bryde igennem i udlandet.

Men det var præcist på dette tidspunkt de gode ideer begyndte at blomstre. Der skulle tænkes ud af boksen og skabes nye ideer oven på den gamle byggeklods.

LEGO var klar over at børnene i højere grad var rykket hen foran skærmene og det var her samarbejderne med både film- og computerspilindustrien for alvor begyndte. Det er fantastisk godt tænkt at bygge et computerspil på baggrund af ens grundkoncept, men i øvrigt bygge det oven på i forvejen kendte historier som Georg Lucas’ Starwars, Steven Spielbergs Indiana Jones og DCs Batman. Og de har jo heller ikke lagt skjul på at spillene blev udviklet for at sælge mere LEGO.

Spørgsmålet er om ikke LEGO spillene har været en fantastisk forretning alene. Det har i hvertfald åbnet for nye forretningsmuligheder hvor både LEGO tøj og skoletasker er kommet i handlen.

Så det er ikke bare den lille gule mand med klodserne jeg er misundelige på. Det er hele udviklingen af LEGO konceptet og branded. Det må have været fantastisk at være med til at udvikle disse ideer.